"Zelfs op de training sloeg ik nooit een bal zonder dat ik me er een scherp beeld van gevormd had in mijn hoofd.
Eerst, 'zie' ik de bal waar ik hem terecht wil laten komen, mooi en wit liggend op het helder groene gras. Dan verandert de scène snel en 'zie' ik de bal er naartoe gaan: z'n pad, traject en vorm, zelfs de manier waarop hij landt. Dan is er een soort overvloeier en in de volgende scène zie ik mezelf de soort swing maken die ervoor zorgt dat de voorgaande beelden werkelijkheid worden.
Pas aan het einde van deze korte privéfilm selecteer ik een club en stap ik op de bal af."

Amerikaanse voormalige topgolfer Jack Niklaus

Herstel na inspanning of blessure

Bij het toepassen van herstelbevorderende maatregelen wordt veelal vanuit een lichamelijke perspectief gekeken. Echter ook de mind-body approach kan een mooie bijdrage leveren in het effectiever en optimaler herstellen na een inspanning (bijv. een wedstrijd of training).
Er is namelijk bekend dat (de ervaring van) stress negatief van invloed is op herstel. En ontspannings- en visualisatieoefeningen kunnen juist bijdragen aan een betere stresshantering.

Fysiek herstel

Daarnaast beïnvloeden ze ook fysiologische en neurale processen, die bij herstel een rol spelen. Zo zorgen ontspanningsoefeningen voor verwijding van de bloedvaten waardoor de doorbloeding toeneemt. Op die manier kunnen de melkzuren en andere reststoffen gemakkelijker afgevoerd en bouwstoffen weer aangevuld worden. De imagery oefeningen kunnen bijdragen aan fysiek en mentaal herstel: De ´Physical recovery´ imagery zorgt ervoor dat je na een training of wedstrijd zo goed mogelijk herstelt. Door in gedachten de herstelprocessen door te nemen, herstel je sneller en effectiever. De fysiologische herstelprocessen worden dan meer en beter in gang gezet.
De 'Pain reduction' oefening kan bijdragen aan pijndemping, hetgeen bij het herstellen na een inspanning ook goed van pas kan komen. Deze visualisatie oefening zorgt ervoor dat je je gaat concentreren op de pijnlijke plekken in je lichaam. Over het algemeen wil je juist liever niet aan pijn denken en het ontwijken of ontkennen, maar daardoor blijk je ook minder goed te herstellen. Door juist aandacht te besteden aan deze plekken en te verbeelden dat ze langzaam minder pijnlijk worden, loslaten en ontspannen, kan de plek minder gevoelig worden en zelfs verdwijnen.

Mentaal herstel

De ´Mental recovery´ imagery zorgt ervoor dat je de wedstrijd of training in gedachten nog eens rustig kan doornemen. Het stelt je in staat om de goede acties en momenten te herbeleven, zodat je deze een volgende keer gemakkelijker kunt oproepen. Daarnaast helpt het je na te denken over wat een volgende keer wellicht nog beter kan en hoe. Op deze manier kun je de wedstrijd goed afsluiten en jezelf evalueren, waardoor je uiteindelijk weer nog beter wordt.

Welke oefeningen?

 

Mind Room

De Italiaanse voetbalclub AC Milan heeft op trainingscomplex Milanello de beschikking over een Mind Room, een glazen ruimte die spelers helpt ontspannen en hun stress kwijt te raken. De mentale training duurt 20 minuten en vindt plaats na elke training.
Acht spelers tegelijk kunnen gezeten in comfortabele, ergonomische stoelen ontspannende beelden bekijken, terwijl psychologen hun mentale toestand in de gaten houden via kleine electrodes op de hoofden van de spelers, die signalen sturen naar een computer.
Doel van dit programma is het herstel van de spelers tussen twee wedstrijden te verbeteren en hun een manier te bieden om negatieve stress te overwinnen.