"Door een grove tackle op zijn achillespezen raakte Glenn Hoddle zwaar geblesseerd (...) Toen hebben wij hem de aanslag laten analyseren. Wat gebeurde er precies? Wat deed je en wat deed je tegenstander? Zo werd het incident in het hoofd van Hoddle gevisualiseerd. Daarna hebben wij een nieuw verhaal geschreven. (...) Met allerlei oefeningen leerde Hoddle hoe hij tackles voortaan kon ontwijken. Langzaam kwam zijn zelfvertrouwen terug en werd hij weer de superspelverdeler van weleer."
sportpsycholoog John Syer in De Telegraaf, 29 februari 2000

Revalidatie

Uit verschillende studies blijkt dat de revalidatie van een blessure voorspoediger verloopt als sporters hun visualisatievermogen ook toepassen tijdens de herstelperiode. Gerapporteerde effecten zijn ondermeer:

Healing Imagery en Performance Imagery

In het revalidatieproces kan gebruik gemaakt worden van 2 soorten imagery-oefeningen. De 'Healing Imagery' oefening ondersteunt de genezingsprocessen in je lichaam. Door in gedachten deze verschillende processen voor je aangedane lichaamsdeel door te nemen, herstel je sneller en effectiever. De 'Performance Imagery' oefening zorgt ervoor dat je tijdens je revalidatieproces minder achterop raakt en sneller een comeback kan maken. Door in gedachten je sport en de daarbij behorende acties en bewegingen door te (blijven) nemen, blijken je hersenen de daarbij horende patronen beter vast te houden. Hierdoor kun je je sport weer sneller oppakken als je weer volledig hersteld bent.
Uiteraard kan ook bij de revalidatie gebruik gemaakt worden van imagery-oefeningen ter pijndemping. Deze visualisatieoefening zorgt ervoor dat je gaat concentreren op de pijnlijke plekken in je lichaam. Over het algemeen wil je juist liever niet aan pijn denken en het ontwijken of ontkennen, maar daardoor blijk je ook minder goed te herstellen. Door juist aandacht te besteden aan deze plekken en te verbeelden dat ze langzaam minder pijnlijk worden en loslaten, kan de plek minder worden en zelfs verdwijnen.
Tot slot blijkt uit onderzoek dat relaxatietraining het wondherstel versterkt. Zeker na operaties kan dit heel waardevol zijn. In de sportshop zijn diverse ontspanningsoefeningen beschikbaar.

Welke oefeningen?

 

Presteren dankzij visualisatie

De Britse speerwerper Steve Backley raakte 14 weken voor de Olympische Spelen van Atlanta in 1996 zwaar geblesseerd. Zijn Olympische droom spatte uiteen, maar hij had buiten de werking van zijn eigen geest gerekend. De sportpsycholoog in zijn begeleidingsteam hielp hem zijn worp te visualiseren. Zonder fysieke training maar mentaal zeer geprepareerd verscheen hij in het Olympisch stadion van Atlanta…