"Ik vind het altijd prettig om me de wedstrijd de avond tevoren voor te stellen. Ik vraag de materiaalman in welk shirt we gaan spelen, zodat ik me dat kan voorstellen. (…) Het helpt om je geest te trainen voor situaties die zich de volgende dag zouden kunnen voordoen.
Ik denk eraan als ik in bed lig. Wat zal ik doen, als de bal op die en die manier wordt voorgezet in het strafschopgebied? Welke beweging zal ik moeten maken aan het einde daarvan?
Gewoon verschillende dingen die je misschien een procent scherper zouden kunnen maken."

Wayne Rooney, voetballer bij Manchester United

Tactiek

Als je met je coach voorafgaand aan een wedstrijd bespreekt welke situaties zich kunnen voordoen en welke strategie jullie inzetten om van de tegenstander te winnen, is dat al een tactische vorm van imagery.

Je kunt een race of een wedstrijd herhaaldelijk in je hoofd oefenen en verschillende scenario’s doornemen. Als je dit systematisch doet herken je deze situaties sneller tijdens de wedstrijd zelf en schakel je automatisch om naar de geoefende reactie. Je presteert dan niet alleen beter, maar deze voorbereiding geeft je ook een gevoel van controle en zelfvertrouwen.

Welke oefeningen?

 

Hoe doen anderen het?

Bij veel topsporters is de visualisatie zo sterk, dat deze bijna naadloos samenvalt met de feitelijke handeling. Je ziet het soms bij hoogspringers, die de aanloop en de sprong innerlijk uitvoeren, voorafgaand aan de feitelijke sprong.
Erben Wennemars laat zien dat dit bij schaatsers ook het geval is.