"Bij AGOVV al. Ik heb het geleerd van Peter van Vossen, destijds assistent-trainer bij ons. Hij was heel serieus met de voorbereiding bezig.
Peter zei ook tegen mij: ‘Denk de avond voor de wedstrijd in bed na over wat je de volgende dag gaat doen als je in een bepaalde situatie terecht komt.’
Die raad heb ik sinds kort opgevolgd en het helpt. Neem het duel tegen Roda JC. Ik had een dag eerder al bedacht hoe ik naar binnen zou kappen, kaatsen met de spits en scoren in de verre hoek. Ik maakte precies zo’n goal. Het was een déjà-vu."

Dries Mertens, voetballer bij PSV

Techniek

Voor je hersenen maakt het weinig uit of je nu echt beweegt of de beweging visualiseert. Bij het inbeelden van een beweging leren je hersenen precies hoe ze het lijf moeten aansturen. Je maakt eigenlijk een soort filmpje in je hoofd, dat je zo vaak afspeelt dat je lichaam precies weet wat het moet doen.

Als je een nieuwe beweging of een nieuwe techniek wilt oefenen met behulp van visualisatie, is het wel belangrijk dat je weet hoe die beweging precies uitgevoerd moet worden. Kijken naar anderen kan daarbij nuttig zijn. Voor het aanleren van een tennisservice, kun je bijvoorbeeld kijken naar de service van Roger Federer. Zo vormt zich al een stappenplan voor die service in je hoofd, en hiermee kun je gaan oefenen.

Enkele tips:

Welke oefeningen?

 

Hoe doen anderen het?

Visualisatie in topsport is meer dan een kwestie van jezelf oppeppen voor een wedstrijd. Alle facetten van de actie worden gevoeld, beleefd en gezien. Visualisatie vooraf helpt een sporter om tijdens zijn sportprestatie gefocust te blijven. Turnster Rebecca toont hoe zij visualisatie inzet.



De Nederlandse schaatstop doet veel met imagery. Mark Tuitert laat zien dat hij zijn races helemaal voor ogen heeft.